SOCIAL MEDIA

niedziela, 12 kwietnia 2020

Osoba wysoko wrażliwa - czyli jaka?


Słyszałaś kiedyś, że jesteś zbyt wrażliwa albo delikatna? Gdybym ja dostawała złotówkę za każdym razem, kiedy ktoś mi to powiedział - byłabym teraz całkiem bogata. Nigdy nie rozumiałam, dlaczego ludzie postrzegają mnie w taki sposób, ale w zasadzie, to nie starałam się nawet znaleźć na to odpowiedzi. Czułam się nierozumiana i myślałam, że po prostu już tak jest i nic z tym nie zrobię. Tłumaczyłam swoje zachowanie i osobowość swoimi przeżyciami z przeszłości. Za każdym razem, kiedy miałam się przedstawić (w nowej szkole lub nowym znajomym) miałam z tym ogromny problem. Co mam powiedzieć? Co ludzie o mnie pomyślą? Czy mnie polubią? Czy może jednak stwierdzą, że nie chcą się ze mną zadawać? Dopiero niedawno przypadkowo odkryłam co tak naprawdę mi jest. Od tamtej pory wiem, że jestem osobą wysoko wrażliwą. I co najlepsze - nie jest to nic złego!

Przez długi czas nie mogłam się zrozumieć. Myślałam, że jest ze mną coś nie tak. Nie wiedziałam, czy to ja jestem inna, czy to wszyscy wokół mnie są jacyś nienormalni. Nie wiedziałam, jak mam określić własny charakter. Ostatnio jednak trafiłam na bardzo interesujący materiał na YouTube przedstawiający cechy osób wysoko wrażliwych. Niewiele myśląc wysłuchałam całości i olśniło mnie - czułam się, jakby ktoś czytał mnie jak otwartą książkę! Niemal wszystkie cechy, które wymieniono w filmie pokrywały się z moimi. Z jednej strony bardzo mnie to ucieszyło - w końcu wiem, kim jestem. Z drugiej jednak trochę mnie to zmartwiło. Czy fakt, że cechuję się wysoką wrażliwością może negatywnie wpływać na moje życie? 

Zapytasz pewnie czym cechuje się taka osoba? Spieszę zatem z wyjaśnieniem. Osoba wysoko wrażliwa nie lubi jaskrawych świateł, hałasu i intensywnych zapachów - w miejscu, gdzie występują takie bodźce będzie się szybko męczyć. Odczuwa silny dyskomfort podczas oglądania brutalnych scen i ma trudność w ukrywaniu emocji - szczególnie, jeśli chodzi o smutek. Jest dobrym słuchaczem i ma silnie rozwiniętą empatię. Źle znosi krytykę, dlatego też sama nie potrafi krytykować innych, ponieważ postrzega to jako personalny atak. Jest osobą bezkonfliktową, boi się konfrontacji a agresja ją brzydzi. Osoba taka często jest tą najbardziej kreatywną. Daje upust swoim emocjom w formie sztuki - pisze, maluje, nagrywa filmy bądź tworzy muzykę. Biczuje się za błędy i wymierza sobie kary. Boi się odrzucenia przez społeczeństwo, ale także najbliższych. Porównuje się do innych, przez co często czuje niepokój i smutek. Dłużej zajmuje jej podjęcie decyzji, a spowodowane jest to strachem przed podjęciem tej złej. 

Niektóre z tych cech wydaje się mieć negatywny wpływ na życie osoby wysoko wrażliwej, ale kiedy zagłębimy się w nie dostrzeżemy również pozytywy. Na przykład umiejętność okazywania emocji sprawia, że nie dusi ich w sobie - oczyszcza się z nich. Ta cecha pomaga jej lepiej rozumieć same emocje, również cudze. Rozwinięta empatia sprawia, że osoba taka jest dobrym kandydatem na przyjaciela na całe życie, ponieważ ona sama będzie dążyć do zbudowania takiej relacji. Z racji tego, że przejmuje się tym, co inni o niej myślą zwraca się do każdego z szacunkiem i kładzie nacisk na dobre maniery. Konflikty rozwiązuje spokojnie, bez niepotrzebnych krzyków. 

Wiele z tych cech odnajduję w sobie. Kiedy odkryłam, że istnieje w ogóle takie pojęcie psychologiczne, poczułam ulgę. Nie czuję się już jakimś wyrzutkiem - okazuje się, że wysoko wrażliwi stanowią około 20 procent populacji!

Osobowość wysoko wrażliwej osoby jest bardzo szeroko opisana w książce Elaine N. Aron Wysoko wrażliwi. Niedawno kupiłam ten tytuł w formie ebooka i myślę, że pomoże mi on w jeszcze głębszym zrozumieniu samej siebie. Po przeczytaniu książki możecie spodziewać się recenzji na blogu. Autorka wydała również kontynuację - Wysoko wrażliwi i miłość. Czuję, że po przeczytaniu pierwszej pozycji od razu zabiorę się za kolejną. Uważam, że pomoże mi to nie tylko zgłębić wiedzę o samej sobie, ale też spojrzę na siebie z innej perspektywy - osoby, która nie jest wysoko wrażliwa. Mam nadzieję, że pomoże mi to podkreślić i uwydatnić moje pozytywne cechy i zniwelować lub przynajmniej zatuszować te negatywne.

Chcesz sprawdzić, czy jesteś osobą wysoko wrażliwą? Pobierz przygotowany przeze mnie test! Jeśli na większość pytań Twoja odpowiedź brzmi "TAK" - witaj w gronie WWO! 



Jesteś osobą wysoko wrażliwą? A może znasz kogoś, kto zalicza się do tej grupy? Czy uważasz, że osoba taka może być źle rozumiana przez społeczeństwo? Wyraź swoje zdanie w komentarzu! 

10 komentarzy :

  1. Bardzo fajny post. Ja jestem bardzo wrażliwą osobą, łatwo mnie skrzywdzić i doprowadzić do łez.
    Pozdrawiam ;*

    https://xgabisxworlds.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy dostrzegasz u siebie inne cechy charakterystyczne dla osób wysoko wrażliwych? :) Również pozdrawiam ♥

      Usuń
  2. Bardzo mądry i życiowy wpis. Osobiście jestem bardzo wrażlią i płaczliwą osobą. Bardzo łatwo mnie zranić i chodź tego nie pokazuję, w głębi duszy ściska...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wręcz przeciwnie - nie umiem kryć smutku, przygnębienia lub zamartwiania się, ale też nigdy nie ukrywam radości. Płaczę w obu przypadkach. Od zawsze miałam problem z nadmierną płaczliwością i do tej pory się z tym borykam, jednak kiedy uświadomiłam sobie, że jestem osobą wysoko wrażliwą pomyślałam sobie, że najwidoczniej taki mój urok :)

      Usuń
  3. Też należę do tego grona ^^" Dowiedziałam się o tym ostatnio i od tamtej pory poczułam się lepiej - mniej samotnie, mniej "inna". Na YouTubie jest kilka bardzo wartościowych filmików jeśli wpiszemy 'HSP" (Highly Sensitive Person)- szczególnie polecam Psych2Go ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za rekomendację! Na pewno nie odpuszczę sobie obejrzenia tych materiałów ♥

      Usuń
  4. Wspaniały wpis! Ja z reguły jestem wrażliwa, chodź potrafię ukrywać emocje to będąc sama potrafię wybuchnąć. Często płaczę i się tego nie wstydzę :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma się co wstydzić łez, dla mnie jest to normalne.
      Pozdrawiam również ♡

      Usuń

♥ Każdy komentarz czytam i za każdy dziękuję ♥ To największa inspiracja ♥